bloedluis plaag!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

bloedluis plaag!

Berichtdoor kuiken 2018 » 27 jul 2019 09:53

We hadden bij alle hokken bloedluis maar onder controle gekregen door roofmijt. Nu is 1 hok heel erg besmet ( het krioelt ervan), en het loopt ook al over de grond. Gelukkig heb ik de kippen niet mee in dat hok, maar wat werk nou echt super goed waarmee de lopende luizen gelijk dood zijn? Ik weet even gen raad meer :crazyeyes: :crazyeyes: Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: bloedluis plaag!

Berichtdoor moriarty » 27 jul 2019 11:16

Als er geen kippen lopen kan je van alles gebruiken natuurlijk. Ik hoor veel mensen enthousiast over Dusty of Dasty van de Wibra, dat is een schoonmaakmiddel met wat chemische zaken die de luizen goed aanpakken, maar daar wil je de kippen niet aan blootstellen. Op natuurlijke basis ben ik zelf gebruiker van diatomeeën aarde. Dit breng je als papje aan, maar duurt wel even voordat je resultaat hebt en ik heb geen ervaring met of je daarmee een echt grote uitbraak onder controle krijgt.

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: bloedluis plaag!

Berichtdoor Martin&Leonard » 27 jul 2019 11:54

Ik heb eenmaal een uitbraak gehad die ik heb weten te handelen met U2. Koop een fles U2 en giet deze over in een goedkope plantenspuit en spuit zoveel dat het van het hout afdruipt. ( Geen halve maatregelen ) en herhaal dit na een week. Voor de tegenstanders: ja, tis gif en rotzooi, maar het helpt wel. Ik heb het hierna altijd onder controle weten te houden met : inderdaad Dasty of andere goedkope keukenreinigers. ( ook zooi). Laat eens weten of het bij jou ook werkt? Succes!!!!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: bloedluis plaag!

Berichtdoor jantien » 27 jul 2019 11:55

Byemite kopen bij je dierenarts, daar het hok mee behandelen.
Als je niets meer ziet (misschien moet je na een week nog eens spuiten) hele hok insmeren met papje van diatomeeën en dat ook goed bijhouden.

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: bloedluis plaag!

Berichtdoor kuiken 2018 » 31 jul 2019 19:42

Bedankt voor alle reacties. We hebben eerst biologisch onverdunde vloeistof gebruikt van refona, en alle luizen die met dit spul in contact komen zijn binnen 5 minuten allemaal dood. Dus we hebben het weer onder controle gekregen gelukkig.

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: bloedluis plaag!

Berichtdoor Martin&Leonard » 31 jul 2019 20:24

Oh mooi zeg! Wel goed in de gaten blijven houden want van die krengen kom je nooit meer af maar kun je het wel beheersbaar houden.

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: bloedluis plaag!

Berichtdoor kuiken 2018 » 31 jul 2019 20:27

Ja we hebben ook roofmijten gekocht en dat werkt ook zeer goed


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten