Kuikens niet in nachthok

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 30 jul 2019 14:43

Oh dat klinkt goed. Ik houd goede hoop dat ze straks zelf het hok in gaan.

Ja die Marieke van mij is een hele goede moeder :duimop: :duimop: :duimop: . Geweldig om te zien hoe ontzettend fel ze haar kroost verdedigt. Je wordt er bang van...... Megadapper van zo'n dier.

Het valt mij op de de kuikens elke dag veranderen. Ze eten ook bijzonder goed.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor tuff cookie » 30 jul 2019 16:07

Ja een geweldige moeder :gulzig: Je zal na deze stress best van ze gaan genieten.
Je kunt de kuikens eventueel alvast kleine beetjes fijn gesnipperde peterselie, brandnetel of citroenmelisse geven, zo kunnen hun darmen wennen aan groenvoer.

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 31 jul 2019 10:45

Kleine update: afgelopen nacht hebben ze buiten in de ren geslapen. Ik heb voor de zekerheid de zijkanten van de ren afgedekt met platen voor de nacht zodat er geen wind in komt.

Vanmorgen heb ik Marieke 2x naar boven zien gaan, het nachthok in (ik heb daar wat insectenmix gestrooid :gluiplach: ), de eerste keer gingen er 2 kuikens met haar mee naar binnen en 5 minuten geleden zat ze met 4 kuikens in het nachthok :yes: :yes: :yes: !

Nu weet ik natuurlijk niet welke kuikens er wel en welke er niet in zijn geweest, maar het begin is er. Verder zijn ze ontzettend stoer want ze vliegen (nou ja, fladderen) gewoon al van het plankje naar beneden. En heeeeeeel erg grappig, staan bovenop moeders terwijl ze driftig aan het krabben is, vallen eraf, maar springen er direct weer op. Ook als Marieke door de ren loopt proberen ze te blijven zitten, wat natuurlijk erg lastig is, dus het lijkt een beetje op stuntelig windsurfen...…. :-D :-D :-D . Kan er uren naar kijken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor tuff cookie » 31 jul 2019 16:27

Leuk ! leuk ! leuk !
Dat gaat al heel snel goed :gulzig: Echt enig om te horen :-D

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor dragon » 31 jul 2019 18:55

Ohh dat klinkt goed!!

Als Marieke straks ook weer in het nachthok wil gaan slapen , komen die kuikens wel mee. Hoeveel kuikens had je ook alweer? Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor ze allemaal naar boven klauteren.
Het is altijd zo leuk om jong spul op te zien groeien en de wereld, of zichzelf, te zien verkennen! :-D


En insectenmix doet het altijd goed om Marieke ook wat tammer te krijgen, misschien dat ze het ook een keer uit de hand wil eten, als ze wat minder fel is rondom de kuikens. :twisted:

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 31 jul 2019 20:27

Jaaa ik ben er erg blij mee. Vanmiddag ging ze nog een keer het nachthok in, maar toen gingen er maar 3 kuikens mee. Heb er in totaal 7.

Zie nu dat ze weer onder het nachthok in de ren is gaan zitten met de kuikens onder haar. Ik hoop ook dat ze straks wat tammer wordt. Ik merk nu wel, dat ik wat makkelijker de voerbak en waterhouder kan verversen zonder dat ze mijn arm aanvalt :gna: . Misschien dat ze wat meer vertrouwen krijgt, nu ik haar niet meer kom vangen...…

Vanmiddag had 1 kuiken een grote regenworm te pakken :shock: , je zag hem/haar eerst een beetje verbaasd kijken, maar toen rende hij snel naar een hoek om de worm op te eten :duimop: . Die zal flink vol gezeten hebben :gulzig:

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 02 aug 2019 15:52

En ja hoor, gisteravond tippelden alle 7 kuikens achter Marieke aan het nachthok in :party: :party: :party: . Toen heeft mijn man snel het luikje dichtgedaan en hebben ze vannacht dus lekker binnen geslapen.

Vandaag is het de hele dag een heen en weer gescharrel van in en uit het nachthok gaan. Meestal met zijn allen, maar soms zijn het er een paar. Nu even afwachten of ze er vanavond weer in gaan, maar ik heb goede hoop!

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor dragon » 02 aug 2019 15:54

Yeah!!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor Isabel » 02 aug 2019 16:06

:duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor tuff cookie » 02 aug 2019 22:53

Oh wat leuk ! En wat snel :gulzig:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten