Kuikens niet in nachthok

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 03 aug 2019 08:13

Het gaat inderdaad heel snel.

Vind het zelf gewoon een prettig idee als ze 's nachts in het hok zitten. Verder gaan de kuikens "als de brandweer", ze rennen achter elkaar aan, proberen voedsel van elkaar af te pakken, poetsen zichzelf (als Marieke aan het poetsen is) en je ziet ze met de dag veranderen. De vleugels zijn steeds duidelijker zichtbaar. Ook zie ik hier en daar wat veertjes/dons in de ren liggen.

Echt super gaaf om mee te maken.

Zouden levende meelwormen iets voor ze zijn? Of zijn er nog andere dingen waar ik ze mee kan verwennen?

Vanaf wanneer kunnen ze vliegen?

Ik denk eraan om de ren volgende week een stukje groter te maken, maar wil ze nog niet in de grote ren loslaten. Die word niet overdekt en er zitten hier nogal wat eksters, katten en kleine roofvogels in de buurt. Het stuk dat ik groter maak wil ik overdekken met een net. Iemand nog tips/adviezen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor tuff cookie » 03 aug 2019 09:52

Fijn dat het zo goed gaat !
Levende meelwormen kun je proberen. Misschien zijn die nog iets te groot voor ze. Ik geef de kuikens meestal als eerste gedroogde zoetwater garnaaltjes. Als ze die eenmaal kennen dan vliegen ze erop af.

Lijkt me een goed idee om de ren te vergroten. Kan heel goed met een net erover.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor dragon » 03 aug 2019 11:32

Hé wat leuk! Lekker samen in het nachthok 's nachts, geeft zelf ook wel rust. Hopelijk gaat Marieke straks ook daar op stok slapen, en gaan de kuikens dit straks ook doen en hoef je je niet meer druk te maken dat ze in de bomen gaan slapen.

Je kunt voor tijdelijk misschien een vijvernet gebruiken, die vind je meestal bij alle tuincentra etc. Is fijnmazig en flexibel. Voor een vaste ren heb ik een net wat voor katten wordt gebruikt. Gaat heel lang mee en is heel stevig. Musjes gaan er wel door heen, maar grotere vogels niet.

Als de kuiken zo speels zijn is het ook wel leuk om in de ren wat obstakels te zetten waar ze op onder of langs kunnen. Kan van alles zijn, emmers, bloempotten, dunne en dikke takken, een krukje..
En misschien een zak wit (speel)zand om in te badderen? Dan vermaken ze zich wel...

Ik heb altijd gedroogde meelwormen, maar die geef ik meestal als ze week of 6-8 zijn.

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 03 aug 2019 12:41

Leuk dragon! Heb meteen wat houtblokken neergelegd. Ze zijn op het moment ineens heeeeel voorzichtig. Marieke heeft eventjes heel kort in de nieuwe ruime ren gekeken, maar ze blijft vooralsnog in het kleine hok scharrelen. Ben benieuwd wanneer ze eruit durven te gaan.

Ik merk dat als ze iets spannends horen of zien ze als een razende het nachthok in rennen. Teken dat ze zich daar veilig voelen :duimop: .

Ik ga weer kippies kijken :gulzig:

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 07 aug 2019 07:12

dragon waar koop je zo'n net voor katten?

Hier gaat het erg goed met de kippenbabies :gna: . Ze zijn erg actief en komen al goed in de veren. Ze hebben ook allemaal al een staartje, zo schattig om te zien.

Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen op welke uiterlijke kenmerken ik zou kunnen zien wat haantjes zijn?
Of vanaf wanneer dat zichtbaar wordt?

Kan je meerdere hanen houden of gaan ze dan vechten?

Er zijn er 2 die al een soort streepje op hun koppie hebben, de anderen hebben dat niet.

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor Westie80 » 07 aug 2019 22:57

Zooplus heeft katten-netten. Verstevigd met metaal-draad. Superhandig!

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor dragon » 08 aug 2019 06:44

Westie80 schreef:Zooplus heeft katten-netten. Verstevigd met metaal-draad. Superhandig!


precies, die!


Mariekedekip, misschien kun je fotos delen van de kuikens, in een nieuw topic, zodat de experts kunnen zien of het haantjes zijn of niet? Meestal zie je een duidelijk verschil in de kam en lellen op en bepaalde leeftijd. Maar dat is ook wel beetje rasafhankelijk...

en fotos zijn altijd leuk :lol:

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 08 aug 2019 07:32

Bedankt Westie80! Ik moet toch nog hondenvoer bestellen, dus dan kan ik meteen zo'n net kopen.

dragon, ik zal eens proberen om wat goede foto's te maken. Ze zijn nogal beweeglijk :gna: :gna: :gna: . En Als ik bij de ren kom helemaal. En ik vind ze al behoorlijk "vliegen" :gutgut: . Gaan de ren vandaag weer een stukje vergroten.

Mi1985, ik merk bij mijn kuikens dat als het regent ze met een rotgang naar het overdekte stuk racen. Ik denk dat het dus wel fijn is als ze buiten toch een beetje droog kunnen zitten. Maar dat is gewoon mijn gevoel.

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 08 aug 2019 16:32

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal vertellen hoe ik hier foto's plaats?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor Kip La La » 08 aug 2019 17:27

Ga naar www.postimages.org
Load je foto up.
Kies de 2e link van boven.
Plaats de link hier in je post
tussen de IMG-haakjes die hierboven het postvak staan.
Klik op Voorbeeld om te kijken of het plaatsen gelukt is.
Gelukt?
Gefeliciteerd!
Je kunt nu op Verstuur klikken.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tuff cookie en 7 gasten