Kippen snappen de trapbak niet...

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Tomzzz
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2019 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Kippen snappen de trapbak niet...

Berichtdoor Tomzzz » 19 okt 2019 13:20

Dag mede kippen-eigenaren,

Ik wil eens iets afstemmen. Al een geruime tijd heb ik 3 Brahma hennen rondlopen. Stevige en grote kippen dus. Om ze te eten te geven had ik zo een silo op 3 poten waar voldoende voorraad in kan om steeds enkele dagen te overbruggen.

Als snel bleek dat er nog andere liefhebbers waren, want de snelheid waarmee het voedsel verdween was vrij hoog. In alle geval te hoog voor die 3 kippen. Ik was dus de duiven, kauwen en eksters uit de buurt mee eten aan het geven. Kan niet de bedoeling zijn. De ren afspannen met een net is moeilijk gelet de oppervlakte.

De oplossing was een trapbak dacht ik. Maar mijn kippen zijn niet zo slim. Ze hebben het principe niet door, ondanks dat er al een maand een steen op het plankje ligt, met daarop voedsel. Ik tracht ze steeds dichter en dichter tot tegen het voedergleufje te krijgen maar om de een of andere reden snappen ze het niet. (Om te kaderen, het duurde 6 weken alvorens ze het nachthok ingingen. Ik moest ze gedurende die periode elke avond oppakken en in het kot zetten. Na deze 6 weken gingen ze al op het randje van de deur zitten en dan moest ik ze gedurende nog eens 4 weken tegen hun poep tikken)

Mijn vrouw denkt dat de kippen te groot zijn, en niet in staat zijn om dat eten daar op te pikken. Kan ze gelijk hebben? Lijkt me straf, aangezien die trapbak kan ingesteld worden op zware kippen en dus vermoedelijk ook wel voor grotere kippen zoals Brahma’s. Het is een voor 12kg dus een van de grotere.

Iemand ideeën of tips? Mag ik ze misschien eens wat laten ‘verhongeren’ in de hoop dat ze dan wel de juiste richting uitgaan?

Thx
Tom

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen snappen de trapbak niet...

Berichtdoor tuff cookie » 19 okt 2019 14:10

Je kan eens proberen iets dat ze heel lekker vinden, b.v. meelwormen, duidelijk zichtbaar neer te leggen zo dicht mogelijk bij de voedergleuf. Gaat dat goed dan in de voedergleuf.
Denk je dat de voedergleuf te smal is ? Eventueel kun je een foto maken met trapbak en kip om de verhoudingen te kunnen zien.

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Kippen snappen de trapbak niet...

Berichtdoor Martin&Leonard » 19 okt 2019 15:03

Hmmm, ik heb destijds het zelfde gehad met mijn kippen. Ze verrekten het om er op te staan. Je zou nog eens kunnen proberen met een baksteen zodat ze snappen dat er eten uitkomt. Bij mij mocht het niet baten en heb de bak weggedaan.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen snappen de trapbak niet...

Berichtdoor Deborah123 » 19 okt 2019 15:10

Is het een optie om het voer in het nachthok te zetten?

Tomzzz
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2019 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen snappen de trapbak niet...

Berichtdoor Tomzzz » 21 okt 2019 11:30

ik heb even een filmpje gemaakt. Hier zie je dat ze de graantjes van op de baksteen wel goed opeten, maar de gleuf vinden ze nog niet.

het lijkt wel goed te komen denk ik? misschien moet ik gewoon geduld hebben en het plankje steeds smaller en smaller maken.

https://youtu.be/Mc5JG8K0lx8

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen snappen de trapbak niet...

Berichtdoor tuff cookie » 21 okt 2019 13:19

Ze zitten al heel dicht bij de voergleuf dus gaat vast wel lukken met plankje smaller maken.

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen snappen de trapbak niet...

Berichtdoor Westie80 » 21 okt 2019 15:38

Ik heb ook zo’n trapbak aangeschaft voor mijn kriel-dames. Zij schrokken zich elke keer te pletter van het opstapje (als ze op gingen staan) om zich vervolgens te pletter te schrikken van het eraf stappen. Ik heb een hele poos een steentje op het einde van het opstapje gelegd, zodat de bak open bleef staan en zij het voer konden zien. En rustig konden eten. Daarna een steeds lichter steentje gebruikt om ze te laten wennen aan op-/ af stappen en het geluid wat het maakte. En ineens was het alsof nooit anders gedaan hadden. Ondanks het geluid van het open en dicht gaan, stappen ze er heel parmantig op en af. In het begin had ik wel een extra voerbakje er nog bij staan. Want ze waren broeds en later in de rui, dus ze moesten wel genoeg voeding binnen krijgen.
Succes!!

Ps: het heeft bij mij wel weken geduurd, hoor. Dit proces.

Tomzzz
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2019 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen snappen de trapbak niet...

Berichtdoor Tomzzz » 21 okt 2019 17:32

Ok bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga het inderdaad proberen met steeds kleinere plankjes. Ze schrikken ook als ik het eens manueel doe dus die tip van een steeds lichtere steen ga ik ook toepassen!

de aanhouder wint!

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Kippen snappen de trapbak niet...

Berichtdoor Martin&Leonard » 22 okt 2019 18:05

Heerlijk van die dikke kippekonten.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten