Is dit Marek?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Hennie69
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2018 18:41
Land: Nederland
M/V: V

Is dit Marek?

Berichtdoor Hennie69 » 23 okt 2019 14:27

Heel graag zouden wij gebruik maken van jullie ervaring en deskundigheid op het gebied van kippenziekten, en met name kippenpoten....

Een klein jaar geleden had onze haan (Noord-Hollandse blauwe) opeens een manke poot. Naar de dierenarts gegaan, die vermoedde marek maar dat is nooit met zekerheid vastgesteld. Hij leek er wel mee te kunnen leven, dus we hebben hem gewoon gehouden. Liep niet altijd makkelijk, maar redde zich goed en leek op het laatst helemaal hersteld te zijn. Tot hij vorige week zomaar dood onder de stok gevonden werd. Twee jaar geleden is er ook al eens een manke haan overleden, afgaand op de symptomen kan dat ook marek zijn geweest.
De Noord-Hollandse blauwe haan is de vader van 4 hennen, die nu een jaar of twee zijn. Eén van hen mankt nu ook. Wil wel eten, maar loopt heel moeilijk en ligt liever in het stro.
Een andere hen die geen familie is maar van onbestemd ras heeft nu ook een manke poot.
Wat kan hier aan de hand zijn, behalve marek? Marek is besmettelijk, zoveel weten we.
En als het marek is, kunnen we dan nog wel kippen houden hier?

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Is dit Marek?

Berichtdoor Deborah123 » 24 okt 2019 09:14

Bij Marek staat er typisch een poot naar voren en een poot naar achteren. Marek is door inenten of natuurlijke selectie te voorkomen. Niet alle kippen die mank lopen hebben Marek. Ik heb een hen gehad die een poot had bezeerd en best lang nodig had om weer als een kievit te lopen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Is dit Marek?

Berichtdoor Jan Bollen » 24 okt 2019 09:33

Welke ondergrond heb je in de ren of lopen ze los. Is de zitstok breed genoeg?

Hennie69
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2018 18:41
Land: Nederland
M/V: V

Re: Is dit Marek?

Berichtdoor Hennie69 » 25 okt 2019 19:36

Dank voor jullie reacties!
De zitstokken zijn breed genoeg, iets van 4 a 5 cm.. De ondergrond is zanderig, met strooisel erover. Lijkt mij niet dat daar een oorzaak ligt. De manke kippen hebben geen van beiden een poot naar voren en een naar achteren... wat dat betreft lijkt het dus niet op de typische marek-verschijnselen.
We blijven in het duister tasten!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Is dit Marek?

Berichtdoor Jan Bollen » 25 okt 2019 20:22

Zijn het echt zware dieren? Ik heb een haan gehad die groot en zwaar was. Als hij een hen had getreden dan kon hij niet meer lopen. Volgens mij gleed dan de pees over zijn enkelgewricht af van de plaats waar de pees normaal moet blijven. Na een dag of 2 kon hij dan weer normaal lopen tot de volgende keer hij weer op een hen ging.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 3 gasten