Mager

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Mager

Berichtdoor moriarty » 07 nov 2019 19:53

Vanmiddag zagen we ineens 1 van de kippen in een pinguïn/roofvogel stand staan en ze hobbelde ook zo toen ze op het voer afkwam. Mijn eerste gedachte was legnood, maar snapte niet hoe, want op 1 na zitten ze allemaal in de rui. Deze kip ook, op haar hekje was ze al bezig en ze stond al een weekje of 2-3 bol. Net als vorig jaar is dit 1 van de drie kippen die echt niet lekker word van de rui. Maar dit was heel raar!

Vanmiddag ook gelijk de kip gevangen en ik voelde gelijk dat ze veel te mager was. Ze zijn redelijk schuw, dus we nemen ze zo min mogelijk op hand en de laatste keer was in Augustus. Maar ik voelde het borstbeen heel scherp.

Vanavond gelijk naar DA en die constateerde hetzelfde en we konden allebei voelen dat er nog maar minimaal spieren zaten rond poot gewrichten. Ze was 1,5 kg, tegen de 1,8 normaal. De krop zat goed vol, ze is alert, reflexen waren in orde ( maar vertraagd), haar hart klopt goed en er was niets raars te voelen alleen veels te mager. En ik heb de afgelopen tijd wel wat diarree gezien, maar ook dat was vorig jaar bij de rui periode. Dus dat verontruste me ook niet.

Ik voel me nu schuldig, want ik zat gisteren nog te vertellen tegen mijn vriendin dat ik dacht dat deze kip door de rui heen was, maar omdat ze gisteren naast haar zusje stond zag ik duidelijk dat ze nog volledig moest. En dat het dus logisch was dat ze bol stond. Maar blijkbaar is ze al een tijd niet lekker en meer niet lekker dan 'gewoon de rui'.

Heb haar nu apart binnen gezet in een apart hokje waar ze in kan liggen, iets warmer en met veel legmeel en rivierkreeftjes om aan te sterken. Al was ze redelijk op van het tripje naar de DA, dus ze bleef op haar kontje zitten.

Zijn er nog tips om aan te sterken? De DA gaf wel aan dat het de komende twee weken erop of eronder word. Dus ik wil alles in het werk zetten ze er bovenop kan komen.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mager

Berichtdoor moriarty » 07 nov 2019 20:09

Ps. Normaal eten ze legkorrel en granen en alles wat ze kunnen vinden en bij elkaar scharrelen in de tuin.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor Isabel » 07 nov 2019 20:24

Is er ook een mestonderzoek gedaan?

Ikzelf geef dan vaak Convalescence Support van Royal Canin. Kan je verdund via een spuit geven, maar kan ook door gewelde legkorrel (kan je er misschien kleine balletjes van draaien en dan in de bek doen) of mengen met kattenvoer uit blik, rauw gehakt etc..

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mager

Berichtdoor moriarty » 07 nov 2019 20:38

Isabel schreef:Is er ook een mestonderzoek gedaan?

Er was geen mest om te onderzoeken, dat is er hopelijk morgen wel zodat we een mest onderzoek kunnen doen. Dus dat gaat zeker nog gebeuren!

Ik ga kijken voor het voer. Hoeveel geef ik dan voor een kip per dag?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor Isabel » 07 nov 2019 22:07

Bedoel je als je haar die balletjes legkorrel en CS gaat geven?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor tuff cookie » 08 nov 2019 06:58

Eventueel kuikenmeel, sterkt ze ook van aan.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Mager

Berichtdoor jantien » 08 nov 2019 07:41

Inderdaad, opfokkorrel voor kuikens werkt goed en ze eten het graag :-)
Ik heb een magere brahma, ook per toeval ontdekt. Het verenkleed verhult veel :(
Eet iig nu prima van de kuikenopfok, meelwormpjes en de extra’s.
Ook lekker onder de warmtelamp.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mager

Berichtdoor moriarty » 08 nov 2019 08:59

Isabel schreef:Bedoel je als je haar die balletjes legkorrel en CS gaat geven?

Voornamelijk hoeveel CS, 1 zakje per dag of meer?

tuff cookie schreef:Eventueel kuikenmeel, sterkt ze ook van aan.

jantien schreef:Inderdaad, opfokkorrel voor kuikens werkt goed en ze eten het graag :-)
Ik heb een magere brahma, ook per toeval ontdekt. Het verenkleed verhult veel :(
Eet iig nu prima van de kuikenopfok, meelwormpjes en de extra’s.
Ook lekker onder de warmtelamp.

Ik heb al legmeel (normaal eten ze legkorrel) gehaald, haal ik vandaag opfokmeel erbij. Een warmtelamp heb ik nog niet, dus moet ik voor kijken. Ze ligt nu in de douchecel (daar hebben we er 2 van in dit bijzondere huis) en daar hangt een verwarming die de boel op 18-20 graden houdt.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mager

Berichtdoor moriarty » 08 nov 2019 14:13

Ik heb de cs door de yoghurt heen gemengd en neergezet. Stond net normaal op haar poten. Maar vind het maar een raar hok waar ze is en die man die steeds maar om het hoekje kijkt. Maar de schaal met legmeel (nu aangevuld met opfokmeel) was doorgespit en hoewel ik niet kan zien of ze ervan veel gegeten heeft, geeft het wel aan dat ze ermee bezig is.

Vanmorgen lagen er semi-vaste drolletjes dus die zijn naar de DA gebracht.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mager

Berichtdoor moriarty » 08 nov 2019 15:21

moriarty schreef:Vanmorgen lagen er semi-vaste drolletjes dus die zijn naar de DA gebracht.


Werd net gebeld en geen tekenen van wormen, parasieten of coccidiose, dus dat is positief. Behalve dat er ook nog geen aanwijsbare oorzaak is voor de vermagering.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten