Welke kippenras is geschikt voor mij?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor jantien » 08 nov 2019 07:35

Brahma’s en grote soorten schieten als kuiken heel snel de lucht in om daarna pas de breedte in te groeien.
Dus ook jonge dieren van zo’n 6 maanden zijn vaak al op grootte maar dan nog erg spichtig.
Die 1e handelaar klinkt niet goed en zou daar zeker niets weghalen.
Beter dieren halen bij een goede fokker of een hobbydierhouder.
Die zal je ook vanzelf van alles vertellen over de dieren :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 nov 2019 14:00

Brahma's zijn gigantisch (vind ik toch).
Op foto's zie je gemakkelijk hoe groot ze zijn als je vergelijkt met de achtergrond.
https://www.pinterest.com.au/pin/566046246887599852/

Ze hebben een erwtenkam, wat wil zeggen dat de hennen zeer weinig kam of lellen hebben. Dat is normaal.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor moriarty » 08 nov 2019 14:17

Ps. Als ze ringen hebben zeggen de kleuren iets over het geboortejaar. Er moet een lijst van te vinden zijn :-)

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 nov 2019 14:19

Het jaartal staat er toch ook gewoon op?

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor bur » 08 nov 2019 15:34

Ze hadden geen ring, daar had hij nog wel naar gekeken.
De Brahma's die er zaten waren veel kleiner dan die ik op foto's had gezien. Vandaar dat ik dacht dat ze nog jong waren. Maar hij zei dus van niet.
Hier in de buurt in een dierenweide zit er ook eentje, die is ook niet zo groot als op de foto's (maar ik weet ook niet of die al volwassen is natuurlijk), maar nog wel een stuk groter als die ik bij de handelaar had gezien.

Het formaat dat ik had gezien bij de handelaar zou ik (als ze inderdaad volgroeid zijn) met een gerust hart in mijn hok/ren/tuin laten wonen. Dat waren gewoon grote kippen, geen reuzen. Het formaat van de dierenweide twijfel ik over. Het formaat van sommige foto's niet. Daar zitten zulke joekels tussen, die zijn veel te groot.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 nov 2019 16:38

Waarom zoek je dan geen Brahma kriel?
Je zegt dat je al gezegd hebt waarom, maar ik vind het nergens terug hoor. Kan je het dan nog eens zeggen?
Die zouden idd prima in je hok en ren passen en zijn ook het soort kippen die je zoekt.

Het zijn niet gewoon Brahma groothoenders in het mini, er zijn verschillen. Maar ze komen er wel het dichtst bij in de buurt.
Kijk anders eens in het raskippenfototopic van de Brahma kriel.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor bur » 08 nov 2019 16:56

Ik heb naar de Brahma kriel gekeken, maar vind daar online informatie over dat ze beter vliegen dan de grotere / zwaardere rassen. Ik vind het niet zo'n probleem als ze in mijn tuin over het pluimveenet zouden komen, maar mijn buurvrouw heeft 2 van die schapenhoedhonden. Ik zou het mezelf niet vergeven als ze over de schutting vliegen (bijvoorbeeld omdat ze schrikken van een straaljager ofzo) en dan gepakt worden door een hond.

Ik heb bij de handelaar ook Brahma krielen gezien. Ze zijn prachtig en inderdaad een stuk groter dan andere krielen, dus ik denk dat het met de katten wel zou gaan. Maar ik durf het niet aan met de honden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 nov 2019 11:44

Hoezo vliegen? :frons:
Die vliegen niet hoor. Eens volwassen zeker niet. En zelfs jong is die schutting van jou een serieuze uitdaging waarvan ik niet denk dat ze die kunnen nemen. Ik heb hier 1m60 en daar is nog nooit eentje overheen gegaan. Wel eens bovenop, maar dat was een zeer bang haan die in paniek op de vlucht ging, en dat ging maar heel net. Bij jou kunnen ze niet bovenop vliegen met de schrikdraad. Bovendien kunnen ze geen aanloop pakken.
En de rest van mijn brahma krielen hebben het dus nooit gedaan.
Dus ik zou me daar echt geen zorgen in maken. Als ze geen reden hebben om te gaan vliegen doen ze het ook niet. Mijn zware australorp van dik 4 kg met geknipte vleugel gaat meer de lucht in (metertje of zo). :roll:

Zware Brahma's en Orpingtons kan je idd achter een metertje draad houden, of zelfs lager. Daar gaat een Brahma kriel soms overheen (de ene wel de andere niet). Maar jouw schutting is veel hoger, ze moeten niet achter zo'n lage draad blijven, en ze kunnen er niet bovenop gaan zitten, dat scheelt ook veel.
Maar normaal zullen het zelfs niet eens proberen. Het zijn rustige dieren.

En als je het echt niet vertrouwt knip je toch gewoon een vleugel (enkel de veren he, dat doet geen pijn) ? Dan gaan ze echt nergens meer heen hoor.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor bur » 13 nov 2019 18:23

Ik vind het zo lastig dat je overal verschillende verhalen leest. Ik geloof jou heus hoor dat jouw Brahma krielen niet hoog vliegen, daar gaat het niet om. Maar de een zegt dit en de ander zegt dat. Niet alleen over het vliegen, maar over alles. Met voer, bodembedekking etc is het precies hetzelfde. Iedereen heeft weer een andere mening. Als onervaren iemand weet je dan ook gewoon niet meer wat je moet.

Mijn uitgangspunt is en blijft dat ik geen dieren neem waarvan ik het idee heb dat ik ze niet kan bieden wat ze nodig hebben. De ene keer betekent dat ik verder ga dan wat "men" zegt en de andere keer ga ik juist minder ver, maar bij alles kan ik het aan mezelf verantwoorden (en dan leg ik de lat hoog).

Ik zal nog eens kijken naar de Brahma kriel.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor Kip La La » 13 nov 2019 18:36

Ik heb mijn Brahmakriel ook nog nooit zien vliegen, ook geen hekje over hupsen ofzo.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten