Nieuwe kippen laten wennen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen laten wennen

Berichtdoor bur » 19 nov 2019 18:26

Haha, ja dat geloof ik meteen. Ze gaan een hele nieuwe wereld ontdekken. Ik ben ook heel benieuwd wat ze gaan vinden van de katten en omgekeerd.

De katten waren net al razend nieuwsgierig toen ik alle bladeren in de ren had gegooid, laat staan als ze opeens zien dat er vreemde wezens aan de andere kant van het net lopen. Ik denk dat ze - als ze de kans krijgen - er naast willen slapen. Ik vond nog een paar oude foto's van hoe ze met het konijn omgingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is maar goed dat de katten nog niet ontdekt hebben dat de kippen ook een huisje hebben waar je in kunt kruipen :mrgreen: Ik gok zomaar dat kippen niet zo gediend zijn van dat kattengeknuffel.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe kippen laten wennen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 nov 2019 20:53

Katten en konijnen zijn erom gekend dat ze super samenleven. Ze communiceren nl hetzelfde en begrijpen elkaar dus erg goed.
Ik denk dat het met de kippen idd iets anders zal lopen. :lol:
Het enige wat wel kan gebeuren is dat je katten de eitjes pikken, als ze dat kennen. Ik heb dat wel een paar keer gehad als ik niet goed oplette. Dan ging Luis er met een ei vandoor dat ik even op de keukentafel gelegd had. Gelukkig geeft hij nooit ontdekt waar die eieren vandaan kwamen. :lol:

De katten en konijnen reageren hier trouwens ook heel anders op elkaar buiten of binnen. Als er (om medische reden) een koppeltje konijnen tijdelijk binnen woont, zijn ze veel closer en rustiger naar elkaar toe dan wanneer de katten buiten de ren passeren.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen laten wennen

Berichtdoor bur » 19 nov 2019 21:32

Lol, geweldig :gulzig:

De katten lusten wel ei (ik voer ze vers, dus ook af en toe een eitje), maar ze hebben nooit ontdekt hoe ze er eentje open kunnen maken (of zelfs dat eieren open kunnen). Ik heb ze in het verleden wel eens een heel ei gegeven, maar ze kwamen niet verder dan dat het leuk rolt. :mrgreen:

Ik heb wel een kat die gedroogde meelwormen geweldig vindt, dus de meelwormen zouden zeker opgegeten worden als ze daarbij kan.

Een nieuwe kat introduceren doe je o.a. door ze aan weerszijden van een afscheiding lekkers te voeren, zodat ze elkaar gaan associeren met iets positiefs. Eerst op een afstandje en dan steeds wat dichter bij de afscheiding. Misschien moet ik die truc ook proberen met de kippen en de katten. Voor de katten zou dat zeker helpen, geen idee bij de kippen, maar dat merk ik dan vanzelf.

Wat je bij katten ook doet is geuren uitwisselen. Ik las hier: http://kippenfarm.nl/kippen-bij-kippen-plaatsen/ dat kippen elkaar ook herkennen aan de geur en dat als je een nieuwe kip introduceert je moet zorgen dat ze hetzelfde ruiken. Dus wellicht kan ik daar ook iets mee.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen laten wennen

Berichtdoor bur » 22 nov 2019 13:57

Dit zijn Cleo (links) en Fleur (rechts)

Afbeelding

Ze gingen niet zelf naar buiten en bleven pikken in het zaagsel. Kon niet goed zien of ze het opaten, maar echt goed leek het me niet. Ik heb ze daarom maar in de ren gezet, zodat ze daar naar hartelust in de aarde kunnen wroeten. Even afwachten of ze dan vanavond wel zelf het hok vinden.

Afbeelding

Volgens mij hebben ze het wel naar hun zin. Er is al naar hartelust gegraven, ze eten volop en Fleur heeft zelfs al een zandbad genomen (in de aarde in plaats van in het zand :mrgreen: ) Ze blijven alleen wel steeds op hetzelfde stukje van de ren (onder het afdak), de bladeren en de plantjes trekken nog niet erg. Komt vast snel als ze wat meer gewend zijn.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe kippen laten wennen

Berichtdoor Kip La La » 22 nov 2019 14:30

Hé wat fijn!
Gefeliciteerd met zulke mooie kippen. :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen laten wennen

Berichtdoor Isabel » 22 nov 2019 18:08

En daar zijn DE dames! Gefeliciteerd! :duimop:
En geniet er van! :-D

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen laten wennen

Berichtdoor bur » 22 nov 2019 18:31

Dank!!

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen laten wennen

Berichtdoor bur » 22 nov 2019 18:59

Hoe kan je trouwens kippen nieuwe dingen leren eten? Ik had een bakje met groenvoer voor ze, maar ze hebben er maar een klein beetje van op. Ze eten liever legkorrel geloof ik. Ik had ook wat fruit, maar daar hebben ze helemaal niet naar gekeken.

De kippen zijn trouwens helemaal niet bang van de katten. Ze zijn wel alert, maar ze lopen gewoon naar het net toe om te kijken wat dat voor wezen is. Dat is niet helemaal wederzijds, een aantal van mijn katten ging op hun buik naar binnen :mrgreen: Eentje boeide het totaal niet en de laatste vond het een beetje te interessant. Op die moet ik dus voorlopig goed letten.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen laten wennen

Berichtdoor Isabel » 22 nov 2019 19:26

Ik heb 8 dames en de ene vindt groen heerlijk en de ander kijkt er niet naar om. Zijn net mensen. :mrgreen:

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe kippen laten wennen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 nov 2019 19:37

Oh kijk, wat leuk!

Oh en een buff columbia, die wil ik ook nog graag! :gulzig: Buff is zo'n mooie kleur.
Patrijsjes zijn wel altijd de mooiste. :ilove: Dus goede keuze!
Ze zien er ook goed uit. Mooi in de veren.

Laat ze maar rustig verkennen, komt wel goed.
En dat groenvoer, dat kan nog komen, maar kan wat tijd vragen als ze het niet kennen.
Het zien eten door een ander helpt het best, maar dat kan bij jou natuurlijk niet. Dus zal je wat geduld moeten hebben.
En groen als eerste geven, zodat ze nog veel honger hebben kan helpen. Er een handje graan bovenop leggen ook.
Sliertjes vinden ze ook aantrekkelijker om te eten dan andere vormen. Dus geraspte wortelen of appel eten ze normaal vrij vlot en geraspte kaas zijn ze doorgaans gek op. Dat laatste is niet zo gezond, maar om ze iets anders te leren eten dan graan en korrel, kan het wel helpen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten