bloedspetters in het nachthok

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

bloedspetters in het nachthok

Berichtdoor bur » 23 nov 2019 12:19

Ik ging net het nachthok schoonmaken en ontdekte wat bloedspetters op de wand van het nachthok. Ik heb beide kippen gevangen en zo goed mogelijk bekeken of ik een wondje kon vinden, maar ik zie niets. Het lukte me ook niet zo goed om ze goed vast te houden, dus het kan zijn dat ik het probleem niet gevonden heb.

Fleur heeft wel een plekje in de nek waar wat veren missen, maar daar groeien ook al nieuwe veertjes terug en ik zag daar geen bloed of korstje.

Wat kan ik nu het beste doen? Hoe kan ik ze zo vasthouden dat zij niet over de zeur raken en ik wel goed kan kijken?

Ik zie ze trouwens niet naar elkaar pikken. Op mij komt het over alsof ze het goed kunnen vinden samen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: bloedspetters in het nachthok

Berichtdoor jantien » 23 nov 2019 13:00

Zo komen ze ook over, 2 vriendinnen.
Hoe je ze ook pakt, doe dat altijd met kalm en met zekerheid, angst om vast te houden voelen ze direct en zullen dan proberen weg te komen.
Ik houd ze voor inspectie eigenlijk altijd op schoot, laat ze rustig worden tot ze gaan zitten en kan dan kijken.
Bij degene die niet echt rustig worden, heb ik ook, heb ik meer in een vaste soort houdgreep.
He, beetje moeilijk uit te leggen hahaha

Bloedspetters, kijk ik vaak naar poten zeker bij brahma’s.
Maar als er verder niets aan de hand lijkt ( misschien in begin even met z’n tweetjes kijken) dan niet te druk over maken.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloedspetters in het nachthok

Berichtdoor bur » 23 nov 2019 13:21

Ik heb het nog een keer geprobeerd net. Dit keer ging het beter.

Bij Hoogendoorn hadden ze gezegd dat je vanaf de borst je vingers tussen de poten moest steken. Een poot tussen pink en ringvinger en een poot tussen middelvinger en wijsvinger. Ik heb Fleur daar ook zo vastgehouden, maar nu lukte het niet goed.
Heb het nu anders gedaan. Een poot tussen duim en wijsvinger en een poot tussen wijsvinger en middelvinger. Dan kon ik met mijn duim de ene dij vasthouden en met pink, ringvinger en middelvinger de andere dij. Dat ging beter. Natuurlijk wel protesteren, maar niet meer zo worstelen.

De poten heb ik nu goed kunnen bekijken. Ik zie daar geen wondjes, geen kromme tenen, geen gebroken nageltjes, etc. Ook niets aan wat hoger op de poot.

Koppie zie ik bij beide ook niets aan. Oogjes staan helder en neusje is schoon. De spetters zaten verspreid over de wand, dus ik dacht dat het misschien bloed was uit de neus. Ook omdat ik Fleur (zoals ik eerder schreef) heb horen proesten, maar ik zie niets. Ik hoor haar wel snuiven als ik haar vast heb. Anders hoor ik haar niet ademen, dus zal ook wel mede door de stress van vastgehouden worden komen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: bloedspetters in het nachthok

Berichtdoor Jan Bollen » 23 nov 2019 13:49

Hopelijk is het geen ILT. Zoek het eens op en kijk in hun keel.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloedspetters in het nachthok

Berichtdoor bur » 23 nov 2019 14:09

Oei... Ik heb haar wel haar bekje open zien sperren een paar keer, maar had er niets achter gezocht.

In de keel kijken, hoe pak ik dat aan en waar moet ik op letten bij het kijken? Ik heb nog nooit in een kippenkeel gekeken, dus geen idee hoe het eruit hoort te zien.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloedspetters in het nachthok

Berichtdoor bur » 23 nov 2019 14:46

Het is gelukt. Ik heb haar in een handdoek gewikkeld zodat ze niet weg kon. Toen had ik twee handen vrij. In haar bekje zie ik niets opvallends. Het ziet er rustig en roze uit.

Ik heb Hoogendoorn nog een keer gebeld en ze sturen nu medicatie op en ik moet paracetamol geven. Dat wordt nog een avontuur...

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloedspetters in het nachthok

Berichtdoor Isabel » 23 nov 2019 15:40

Heb je de poten goed bekeken?

Als ze verder niet ziek ogen, dan zou ik niet zo maar medicatie geven.
En zeker geen paracetamol aan dieren geven. Ook geen aspirine. Deze medicijnen zijn voor mensen bedoelt.
Je kan bij de dierenarts Novacam of Inflacam halen. Of Carprofen, kan je ook online bestellen.

Als je het niet vertrouwd, dan kan je altijd nog een afspraak met een DA maken.

Vervelende start met de dames...

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloedspetters in het nachthok

Berichtdoor bur » 23 nov 2019 16:08

Ik heb de dierenverzorger gesproken, ik ga er vanuit dat die weet dat hij doet en ik volg zijn advies. Ik heb verteld over het gapen, de bloedspetters en het snuiven. Naar aanleiding daarvan sturen ze medicatie op, dat doen ze ook niet zomaar.

Ik zou zelf weer niet zomaar de middelen geven die jij noemt. Novacam, Inflacam zijn NSAID's. Mijn dierenarts is altijd heel terughoudend met Metacam (ook een NSAID). Van Carprofen staat er ook dat je het alleen in overleg met de dierenarts moet geven.

Paracetamol is heel giftig voor katten en in mindere mate voor honden, maar dat wil nog niet zeggen dat het voor alle dieren giftig is. Veel medicatie heeft bij katten een heel ander effect dan bij andere dieren. Ze zitten nogal anders in elkaar. Op dit forum wordt dat regelmatig geschreven (als ik de zoekfunctie gebruik is het vaak dezelfde persoon die het schrijft), maar op geen enkele site van een dierenarts kom ik tegen dat het giftig is voor kippen (en dan staan er wel andere dingen die giftig zijn voor kippen). Ik vertrouw dus op het advies van iemand die dagelijks werkt met kippen en ongetwijfeld niet voor het eerst met dit bijltje hakt.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloedspetters in het nachthok

Berichtdoor Isabel » 23 nov 2019 16:33

Paracetamol wordt ook niet door mijn DA aangeraden. En uiteraard andere medicatie op advies van een DA.

Je moet doen wat goed aanvoelt. Ik ben een voorstander om, als een dier ziek is, het dier door een DA te laten onderzoeken. Je krijgt geen goede beeldvorming door de telefoon of via dit forum.

Had je de poten nog bekeken?

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloedspetters in het nachthok

Berichtdoor bur » 23 nov 2019 16:50

Ja, zie boven.

bur schreef:De poten heb ik nu goed kunnen bekijken. Ik zie daar geen wondjes, geen kromme tenen, geen gebroken nageltjes, etc. Ook niets aan wat hoger op de poot.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten