Haan valt hen aan

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor dragon » 06 nov 2019 19:25

Ik heb ook twee stokken op gelijk hoogte boven een hele diepe mestplank, en nog een mestplank met stok hier dwars op, die toch zeker 10 -15 cm hoger hangt. Die extra plank heb ik bijgemaakt toen er drie jonge cochins bij kwamen wonen. Kon niet anders zo.

Ik zie niet meer ruzie of gedoe dan voorheen met alleen de twee stokken op gelijke hoogte, maar nu iedereen een min of meer vaste plek heeft, is het wel veeeel sneller rustig.

Nu de twee laatste kipjes in een hele zware rui zijn gegaan, hebben die twee wel ineens besloten dat ze ergens anders willen zitten en vooral niet meer náást een ander kipje, dat gaf even wat onwennigheid, maar nu is alles weer gewend aan de nieuwe plek, en dan is het weer goed.
Ik denk dat ik volgend jaar nog ga experimenteren met die twee stokken op gelijke hoogte en daar een klein hoogte verschil in te maken. Ze zitten nét te dicht op elkaar, waardoor de cochins op de achterste stok nog wel eens aan staartjes van chabo's op de voorste stok willen trekken. Zo experimenteren we steeds een beetje om aan te passen aan de situatie.
Probeer maar gewoon, Je kunt altijd weer wat anders bedenken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 nov 2019 19:38

Ah OK, dat is dus wel een goed plan dan.
Het kippenhok moet nog wat verandert, dus dan kan ik dat meenemen.
Heeft iemand ervaring met 2 stokken die niet bij elkaar zijn? Elk een kant van het hok? Zou dat goed zijn of net niet?
Ik zit nl met het idee om dan een extra stok te maken boven de legnesten. Daar kruipt die kleine cochin nu ook, helemaal onder het dak maar dat is gewoon op de plank, daar is nu geen stok.
De slaapstok zit de hele andere kant van het hok, in de deuropening.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 nov 2019 19:34

Nou, een paar dagen terug vond ik het welletjes.
De haan pikte ondertussen naar alle hennen (behalve de oudste die wil hij enkel treden) en net iets te venijnig naar mijn zin. Wel geen gewonden meer.
Maar het voelde niet goed en de hennen mochten van hem niet meer eten of op stok gaan. Dat vond ik geen doen.
Dus ik heb hem apart gezet. Eens zien of hij dan zijn manieren wil houden als hij binnenkort er terug bij komt.
Vanavond de Australorp erbij gezet. Eens zien hoe hij er dan op reageert en hij haar hopelijk gaat treden nu er geen andere hen voor handen is.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 nov 2019 09:37

Ja, de hen erbij was te vroeg. Meneer heeft zijn dames blijkbaar nog niet (voldoende) gemist. Dus mag hij nog een tijdje langer van zijn rust genieten en dan nog eens proberen of hij haar gezelschap dan wel kan appreciëren...

De dames zijn trouwens totaal niet van slag. Ze lijken meer op hun gemak en er is meer rust. Dat vind ik wel jammer, dat de haan voor onrust zorgde, want het is net het doel van een haan dat hij voor orde en rust zorgt. En dat was voorheen (de vorige jaren) ook wel zo. Maar nu dus niet meer.

Het is dus wel goed om te proberen er nog iets aan te doen. En anders moet ik over vervanging gaan denken zeker. :cry:
Het was zo'n fijn dier tot een paar maand geleden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor tuff cookie » 27 nov 2019 11:06

Als ik het goed begrepen heb is het gedrag van de haan ontstaan toen de Australorp hen erbij gekomen is.
Daarna is het langzaam ontaard ook naar zijn eigen kippen. Het kan zijn dat hij de Australorp hen gewoon niet wil hebben. Misschien is de haan verstoord of gefrustreerd door de aanwezigheid van de Australorp hen en reageert dat af op zijn omgeving. Misschien kan je eens proberen om deze hen voorlopig op een plek te zetten waar de haan haar niet kan zien of horen en dan kijken of de rust langzaam hersteld in een dag of 3.
Als idee hoor. Want nu zou je moeten gaan kiezen tussen een andere haan of Australorp hen weg.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 nov 2019 12:43

Ja das nog een idee. Maar ik ga nu eerst dit proberen he. Met de haan apart. En dan die australorp erbij plaatsen als hij een tijd alleen zit.
Als het dan nog niet beter reageert is dat zeker een optie.

Ik weet eigenlijk niet zeker of het begonnen is door de komst van de (toen 2) australorp hennen. Toendertijd zat zijn zoon er ook nog bij (werd nog net getolereerd) en die heeft toen de nieuwe hennen kwamen zijn vader aangevallen (waarna ik hem weggehaald heb natuurlijk). Misschien heeft de haan dat incident wel met de Australorp gelinkt, dat kan natuurlijk wel.

Tis zo jammer dat Brahma's en Cochins zo slecht samen gaan met een legras. Ik wist het eigenlijk al, ik had dan al speciaal een ras gekozen dat vrij veel van die 'bolle kip' genen heeft. De Australorp komt nl oorspronkelijk van de Orpington. Maar zelfs dan...
Maar wij vinden het ook wel leuk om wat eitjes te hebben ipv de helft van het jaar te moeten kopen. Dus ik had er toch wel graag een leghen bij. En ik moet zeggen dat het met hennen onderling best goed meevalt. Ik heb al erger geweten, met hybride legkippen.
Het liefst van al heb ik volgend jaar kuikens kruising australorp X brahma kriel. In de hoop dat die hennen dan wat beter leggen dan de Brahma's en toch in de groep passen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor tuff cookie » 27 nov 2019 13:22

Allemaal goeie ideeën. Ik hoop voor je dat er iets gaat lukken :-)

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 nov 2019 13:44

tuff cookie schreef:Allemaal goeie ideeën. Ik hoop voor je dat er iets gaat lukken :-)


Ik hoop het ook.
Alleszinds bedankt voor je suggestie. Ik had er nog niet bij stilgestaan dat de hen misschien de oorzaak van zijn gedrag naar de andere hennen kon zijn. Hoewel ik wel al opgemerkt had dat hij precies nerveus en prikkelbaar was. Maar dat puzzelstukje had ik zelf niet gevonden. Want het klinkt wel logisch.
Ik hoop echt dat hij aan haar kan wennen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor jantien » 27 nov 2019 15:31

Mijn brahma’s en cochins gaan prima samen met legrassen dus bij jou zal dat echt een uitzondering zijn. En misschien daardoor misschien ook niet op te lossen :(
Duimen maar :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 nov 2019 19:46

jantien schreef:Mijn brahma’s en cochins gaan prima samen met legrassen dus bij jou zal dat echt een uitzondering zijn. En misschien daardoor misschien ook niet op te lossen :(
Duimen maar :duimop:


Bij jou hebben ze, vermoed ik, wel wat meer ruimte. En je hebt heel veel rassen door elkaar zeker?
Een heel diverse groep gaat natuurlijk beter dan 2 groepen in 1 ren. Ik heb nooit echt vechten gehad, maar de legkippen deden altijd wel erg dominant en zelfs gemeen tegen de krielen en ze waren geen vriendinnen. Ze zijn ook gewoon heel verschillend van karakter, dus zo gek is dat niet. De huidige Australorp is trouwens wel liever bij de Brahma's dan eerdere legkippen. In de loop van de zomer is ze er steeds meer bij gaan zitten en is ze ook meer hun ritme gaan volgen (meer rusten en poetsen ipv de hele dag rondlopen en scharrelen).

Bedankt voor de duimen. ;)

Als het echt niet anders kan dan dat de Australorp weg moet, speel ik met het idee om eens broedeieren van een legras te halen. Kuikens die in de groep geboren worden zullen wel beter aanvaard worden toch? Of denk ik dat verkeerd?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 22 gasten