Overlast geluid kippen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Chronischslaaptekort
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2022 10:10
Land: Nederland
M/V: V

Overlast geluid kippen

Berichtdoor Chronischslaaptekort » 20 mar 2022 10:29

Dag kippen liefhebbers,

Omdat de meeste van jullie waarschijnlijk kippen hebben hoop ik bruikbare tips van jullie te kunnen krijgen.
Helaas hebben wij al bijna 5 jaar lang last van ernstig geluidsoverlast van de kippen van onze buren.
Ze begonnen met kippen en 1 haan. De haan gilde (klonk echt als gillen en niet als kraaien) 24 uur per dag dus ook midden in de nacht. Ik sliep er nauwelijks nog van (had net een baby die ook voeding nodig had in de nacht en als ik net weer sliep nadien gilde de haan me weer wakker en daarna had het geen zin meer om te slapen want onze kleine was al bijna weer toe aan de volgende voeding. Gelukkig heeft de natuur een handje geholpen en eindelijk, na 8 maanden, hadden we geen last meer van de haan. We hebben van het begin af aan geprobeerd om tot een oplossing te komen met de buren maar zij wilden er niks aan doen omdat zij er zelf geen last van hebben en daarmee was het klaar.
Het enige fatsoen dat ze hadden was dat ze hierna niet weer een haan hebben aangeschaft. De kippen bleven en hiermee bleef de herrie. Zodra het licht wordt gaan ze "huilen/bleren" omdat ze uit hun ren willen (deze zit aan het nachthok vast die altijd open blijft staan) en los willen lopen. Echter worden de kippen pas "bevrijd" nadat ze uren lang hebben lopen blèren en dat gaat ook steeds harder, het gaat door merg en been.
Dus vroeg in de ochtend (nu ongeveer 6 a 7 uur en hoog zomer om 4 uur) blèren ze tot een uur of 9 a 10 en slapen wij dus niet meer vanaf het moment dat ze beginnen.
Wat kunnen wij eraan doen?
Wat hebben wij zelf al gedaan?
- naar de buren om met hun erover te praten maar omdat zij er zelf geen last aan hebben gaan ze er niks aan doen en er valt ook niet meer over te praten, PUNT.
- we hebben zelf op onze slaapkamer 2 ramen en deze zijn om deze zijn vervangen door dubbelglas maar heeft helaas 0,0 effect.
- alle oordoppen die er zijn geprobeerd maar ook daar komt de herrie doorheen én is zeer onverstandig ivm kinderen die je wel wil horen als er wat is.
- heel soms slaap ik in een hotel om slaap in te halen maar dit is financieel niet te behappen.

P.s. andere buren hebben er geen last van omdat de kippen vlak naast ons slaapkamerraam zitten (wij slapen beneden en kunnen nergens anders slapen) en andere buren zitten er veel verder vandaan en hun huizen zijn miss beter geïsoleerd (wij zijn de enige die een huurhuis hebben).

Wat is hier nog meer aan te doen? Hebben jullie dan enig idee? Ik hoop op de gouden tip.

Alvast bedankt!

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Overlast geluid kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 mar 2022 10:45

Ik zou niet weten wat... :|

Het verbaast me wel dat je nog niet geleerd hebt er doorheen te slapen.
Wij hebben ooit een tiental ganzen gehad bij de buren. Ik kan je verzekeren, dat maakt nog een hoop meer herrie. Maar daar sliepen wij op den duur gewoon doorheen.
Zelfde met onze haan nu. Die zit wel niet zo dicht bij de slaapkamer.

Wij hebben nu 3 huizen verder 2 mannetjes pauwen, die kunnen er ook wat van. Dat is echt heel luid. En ook de hele nacht door. Die mogen gewoon bovenop het dak slapen van de eigenaar en dus reikt het ver. Ik heb wel eens mensen die 100m verder wonen erover horen klagen. Maar op zich, zolang hij niet onder ons raam komt zitten.... Slaap ik er meestal wel doorheen..

Dus niet echt tips hier. Alleen misschien de troost dat het nog erger kan. :?

Is er misschien een rustgevend muziekje waarmee je wel kan slapen ? Dan kan je het instellen dat het begint wanneer de kippen wakker worden. Het hoeft het niet te overstemmen, dat is niet mogelijk, ook een beetje muziek kan het omgevingsgeluid wat doen vervagen en misschien voldoende om er doorheen te kunnen slapen.
Dat pas ik ook toe als ik overdag moet slapen (ik werk tegenwoordig 's nachts) als de kinderen (3, 5 en 6 jaar dus lawaaiierig) thuis zijn.

Chronischslaaptekort
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2022 10:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Overlast geluid kippen

Berichtdoor Chronischslaaptekort » 20 mar 2022 11:02

Bedankt voor de reactie. Wat ontzettend akelig lijkt me dat.
Hier vliegen altijd ganzen over ons huis in bepaalde jaargetijden. Dit jaar al heel lang moet ik zeggen. Dat is geen geluid waar ik wakker van wordt, evenals een auto die langs rijdt of een hond die missen keer blaft.
Maar deze kippen die naar buiten willen en met de minuut harder gaan blèren gaat echt door merg en been. Dit is na bijna 5 jaar als een wekker voor mij geworden. Als je je wekker hoort en dan je er doorgaans ook niet doorheen. Laat staan als die uren lang aan 1 stuk door afgaat dan word je gek.
Dat punt, daar ben ik lang geleden al beland. En je staat met de rug tegen de muur. We willen hier ook niet weg want we wonen op een heel mooi plekje. Al zouden we weg willen wat we 2 jaar geleden nog hebben geprobeerd) kun je geen kant op ivm de woonvisie. Dus, we zitten hier vast samen met de wekkers.
We gaan nog wéér nieuwe ramen krijgen waar andere roosters in zitten die we vol gaan proppen met isolatiespul. Betekent dat er geen ventilatie meer is maar ja, anders weten wij het ook niet meer. We hebben in de huidige roosters ook iets aan isolatie gestopt maar dat maakt geen enkel verschil helaas.

Ik hoop toch dat er nog iemand hier is die nog een bruikbare tip heeft.

Chronischslaaptekort
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2022 10:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Overlast geluid kippen

Berichtdoor Chronischslaaptekort » 20 mar 2022 11:04

Wat de muziek betreft, dat trekt mijn mam helaas niet dus dat is geen optie. Had zelf graag alle stofzuigers in ons huis aangedaan maar dat trekt mijn man ook niet;)

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Overlast geluid kippen

Berichtdoor Isabel » 20 mar 2022 11:15

Wat een ellende... en slaap is zo belangrijk...

Ik heb gelukkig nooit klachten gehad en ik woon toch een druk wijkje qua huizen. Maar ik houd ook aardig rekening met de buren.
Mijn kippen zitten in een schuur die ik, als ze op stok zijn, bijna helemaal verduister: luikjes voor de ramen en een rolgordijn voor het raam van de deur. Zodra het licht wordt, gaat een kip meestal meteen "af"... ze willen er uit. Doordeweeks mogen ze er eerder uit, maar in het weekend doe ik pas rond half 9 de gordijnen open.

Zitten de kippen van jouw buren opgesloten in het nachthok en laten jouw buren ze er pas laat uit? Anders zou je kunnen voorstellen om een chickenguard te plaatsen: kan je de tijd van instellen, kunnen de kippen er eerder uit en kunnen jullie slapen.

En als jullie er echt niet uitkomen... misschien kan de buurtregisseur of wijkagent proberen te bemiddelen..?

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Overlast geluid kippen

Berichtdoor Buitenbeestje » 20 mar 2022 12:10

Inderdaad kan een Chickenguard de oplossing zijn. En uiteraard het nachthok verduisteren. Maar dan moeten de buren wel meewerken natuurlijk.
Sowieso vreemd dat ze dat niet eerder hebben gedaan. Beter samen overleggen en kijken naar de mogelijkheden dan ruzie met je buren lijkt mij…

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Overlast geluid kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 mar 2022 13:14

Ik vermoed dat de buren de kippen niet de hele ochtend in het hok willen houden. Vandaar de kleine ren ervoor. Waar de kippen dan uit mogen als de buren zelf op zijn.
Op zich geen slecht idee, alleen ja, de kippen willen eruit natuurlijk...

Een chickenguard in dat rennetje zou evt kunnen, als je buren dat zien zitten. Kunnen de kippen al in de tuin voor de mensen wakker zijn...
Wel minder veilig voor de dieren inzake roofdieren natuurlijk..

Chronischslaaptekort
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2022 10:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Overlast geluid kippen

Berichtdoor Chronischslaaptekort » 20 mar 2022 13:38

Bedankt voor jullie reacties.
Ik merk dat ik niet heel duidelijk ben geweest. Het is geen optie om van de buren hun kant een aanpassing te doen omdat er niet meer met hen gesproken kan worden.
Nadat de haan na 8 maanden nog aan het gillen was 24 uur per dag en wij al 100 keer met hen in gesprek probeerden te gaan heb ik buurtbemiddeling ingeschakeld. Daarna stond de buurvrouw WOEST op de stoep. Nu had ik het verknald enzo enzo. Euh, huh? Ze moeten zich doodschamen maar dat terzijde. Dus een tijdklok of wat dan ook is niet aan de orde.

De oplossing moet bij ons komen dmv bepaalde isolatie en daarvoor zoek in tips. Nogmaals, het betreft een huurwoning dus kan er zelf niet zomaar van alles aan doen, afgezien van het financiële plaatje...

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Overlast geluid kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 mar 2022 13:50

Ik weet alleen dat geluidsisolatie anders is dan warmteisolatie. Dus je moet even opzoeken wat te gebruiken..

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Overlast geluid kippen

Berichtdoor lnge » 22 mar 2022 07:07

Van de week was er nog een soortgelijk probleem bij Frank Visser. Een redelijke oplossing is de kippen in het nachthok houden tot 8 uur en het weekend een uur later.
Mijn kippen komen uit zichzelf in de winter laat naar buiten, maar als het eerder licht gaat worden sluit ik ook het nachthok af om te voorkomen dat ze mij om 6 uur wakker schreeuwen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 13 gasten