Gras???? kan dit ook!!!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
manueeltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:21
Land:
M/V: V
Locatie: noord holland

Gras???? kan dit ook!!!

Berichtdoor manueeltje » 25 mei 2007 09:26

Hallo allemaal,

Nou lees ik op het forum dat gras goed is voor de kippies, maar ik heb geen gras in me achtertuin.
Heb wel een ontzettend groot grasveld achter bij me poort, waar geen hond of mens komt...
Sinds dit jaar wordt het ook niet eens meer gemaaid door de gemeente omdat het pand wat er op aansluit gesloopt wordt.

Maar nu zit ik met een vraagje. kan ik ook gewoon gras plukken en dat in de buitenren neerleggen. zodat ze dat lekker kunnen opeten...

Wou eerst een konijnenrennetje in het gras zetten en daar de kippies naar toe brengen, was super leuk geweest voor hun, maar doordat het gras niet gemaaid meer wordt.staat het hoog en ik ben bang dat er dan beestjes in hun vacht komen of teken enz....
En als ik het pluk kan ik het meteen even nakijken...

zou dat kunnen gras plukken en aan de dames geven!!! of is het geen goed idee....

hoor graag jullie reacties.

groetjes manuela...

Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Berichtdoor Ineke » 25 mei 2007 10:18

Het gras moet niet te lang zijn want anders kunnen ze er in stikken.
Maar gewoon proberen als je zeker weet dat het geen hondenuitlaatveldje is.

Ineke

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 25 mei 2007 10:40

Ik knip gras altijd in kleine stukjes voor de kippen, om de rede die Ineke al geeft, van lang gras kunnen ze kropproblemen krijgen,

manueeltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:21
Land:
M/V: V
Locatie: noord holland

Berichtdoor manueeltje » 25 mei 2007 12:18

hoi

bedankt.... dat ga ik zometeen doen. gras in kleine stukjes knippen dan weet ik zeker dat het goed is....goeie tip!!!
Ben al blij dat het geen kwaad kan. :lol: :lol: :lol: zo nu krijgen de meiden weer wat lekkers erbij...

fijne weekend iedereen!!!

groetjes manuela.

PS: weet 100% zeker dat het geen hondenuitlaatveldje is...het is namelijk afgeschermd en alleen via me achterpoort kan ik en de buren er doorheen... gelukkig maar,anders gaat het zo stinken in de zomer ;) ...zelfs mijn hondjes komen daar niet, omdat ik bang ben voor teken en dat zie je zo moeilijk op zwarte bulldogjes...

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Berichtdoor Robbedoes » 25 mei 2007 15:16

manueeltje schreef:hoi

bedankt.... dat ga ik zometeen doen. gras in kleine stukjes knippen dan weet ik zeker dat het goed is....goeie tip!!!
Ben al blij dat het geen kwaad kan. :lol: :lol: :lol: zo nu krijgen de meiden weer wat lekkers erbij...

fijne weekend iedereen!!!

groetjes manuela.

PS: weet 100% zeker dat het geen hondenuitlaatveldje is...het is namelijk afgeschermd en alleen via me achterpoort kan ik en de buren er doorheen... gelukkig maar,anders gaat het zo stinken in de zomer ;) ...zelfs mijn hondjes komen daar niet, omdat ik bang ben voor teken en dat zie je zo moeilijk op zwarte bulldogjes...

Manuela gras is niet verkeerd met mate maar geef ze ook eens wat blaadjes paardesla dat is ook erg lekker en vooral gezond voor ze .gr.Rob

manueeltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:21
Land:
M/V: V
Locatie: noord holland

Berichtdoor manueeltje » 25 mei 2007 22:57

hoi rob,

wat is Paardesla??? :oops: nog nooit van gehoord.

Ik haal 1x in de 2 weken een krop sla en dan krijgen ze om de dag a 3 dagen een handje. niet te veel ander diaree.

En ze krijgen elke ochtend 3 handjes graan met rijstenkorrels
en 2 handen stukjes bruin/wit brood... omdat het maar 3 zijdehoentjes zijn en daar doen ze de heledag mee totdat ze om half 9 naar bed gaan hahaha...

En daarnaast natuurlijk hun eigen korrels en water...

vandaag hebben ze een halve komkommer gehad, die had ik nog over en ik dacht probeer het, maar dat vonden ze toch lekker...
Vorige week hadden ze een paar wortels gehad. waren ook zo op..had er nog een paar over ivm me vogeltjes die vinden het ook zalig...

maar ze moeten het bij mij eerst doen met hun korrels en graan en brood. alle andere dingen 1x in de week als ik toevallig iets over heb als extraatje...want ik ben bang dat ik ze mischien te veel geef....

gras wordt dus nu ook een extraatje...
maar hoe doen anderen het dan,die hun kippen de heledag elke dag op het gras laten lopen. krijgen die dan niet te veel gras binnen...


Hoor het graag.

groetjes manuela.

Gebruikersavatar
Stefanie
Berichten: 1528
Lid geworden op: 09 okt 2002 17:06
Land:
M/V: V
Locatie: Cambridgeshire, Engeland

Berichtdoor Stefanie » 25 mei 2007 22:59

Ik had eens geraspte wortel over, kippen vonder het lekker maar de eitjes hadden een oranje gloed over de schaall!!

Stef

krielkippetje
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2007 20:55
Land:
M/V: V
Locatie: Etten Leur

Berichtdoor krielkippetje » 25 mei 2007 23:26

Hallo,
Je heb leuke kipjes ik zat ze net even te bekijken. Het viel me wel op dat er veel brood in de ren lag, lijkt mij wel erg veel voor drie van die kleine zijdehoenders.
Eigenlijk kan je bijna alles aan je kippen geven aan groente en fruit als het maar wel met mate is en vers, zo zijn ze hier verzot op rode bessen, aardbeien, kruiddoorns, bosbessen, vlierbessen,andijvie, witlof ,gerapste winterwortel, gekookte surinaamse rijst en druiven. Maar het allerliefste hebben ze toch meelwormen dan gaan ze helemaal uit hun dak. ook steek ik weleens een stuk grasmat voor ze uit die pluizen ze ze dan helemaal uit. Is gelijk bezigheidstherapie.
Groetjes Tes

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 25 mei 2007 23:26

gras is heel goed voor ze want daar zit calcium in. (goed voor de eierschaal) je hoeft het echt niet fijn te knippen. als ik mijn gras maai dangooi ik altijd een handje in de ren waar de kiipen geen gras hebben. en mijn gras is soms best lang maar de kippen lossen dat zelf wel op.

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Berichtdoor Robbedoes » 25 mei 2007 23:36

Manuela .
paardesla is het groenblad van de paardebloem ,maar het kan best dat deze naam een plaatselijke uitdrukking is


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 14 gasten