Witte zijdehoen haan+zwarte zijdehoen hen. Kleur evt. kuiken

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Miche
Berichten: 471
Lid geworden op: 11 aug 2006 15:00
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Vlaams Brabant

Berichtdoor Miche » 29 dec 2007 13:53

ja dat is een risico voor mij he, maar ik zal het wel zien binnen 6 maanden of ze zuiver zijn of niet,

wie weet zijn ze dan bevrucht door de zwarte haan en krijg ik wel bonte, dat lijkt me ook wel fijn hoor

Maar dat is juist spannend

Als er een buff kuiken uitkomt, dan zou ik me wel zorgen beginnen maken :-)

het kan inderdaad dat ze uit 2 maal een witte komen, maar dan vraag ik me nog af hoe het komt dat de zwarte roodgeschouderd zijn

NvB
Berichten: 761
Lid geworden op: 12 okt 2007 18:08
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor NvB » 29 dec 2007 14:14

Je hebt 6 mogelijke combo's (2 maal een haan en 3 maal hen). Dus het kan zijn dat de 2 witte uit een wit koppel komen en de andere 2 uit een andere combo. Of zijn je eieren allemaal van hetzelfde koppel?

Sigrid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:41
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Sigrid » 29 dec 2007 20:51

Volgens mij zijn de zijdehoenders niet meer zuiver recessief wit omdat er al met zoveel andere rassen doorheen gekruist is. Mooi voorbeeld is nu de platenbonte zijdehoenders die er zo uitzien vanwege dominant wit.

Recessief wit schakelt veel beter alle pigmentvormende cellen uit dan dominant wit.
Roodgeschouderd wit (pyle) is met dominant wit gemaakt, er wordt gebruik gemaakt van knock out van zwart en het lekken van rood/goud.
Dito geldt voor jubilee (goud wit dubbelgezoomd) in Oud Indische vechters.

Roodgeschouderd wit kun je maken door bankiva patrijs met 1 dosis dominant wit te ontzwarten. Maar fokzuiver dominant wit kan ook, vermits er een hele berg roodversterkers aanwezig zijn want mettertijd zal ook het rood verdwijnen als alleen onderling gekruist wordt.

Naar mijn informatie zijn bijna alle zijdehoentjes van welke kleur dan ook gebaseerd op eb.
Dit omdat uit zwart x wit kruisingen veelal meerz. aziatisch patrijs komt.
De zwarten hebben doorgaans s+ goud, eronder zitten.
De superwitten zijn gebaseerd op S zilver. Dat kun je zelf zo maken door er zilverpatrijs doorheen te doen. De witte kuikens met S hebben grijzig dons, de witte kuikens met s+ hebben geel dons. Groeien ze op dan zul je zien dat de S dieren witter zijn dan de s+ dieren.

kip99
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2022 20:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Witte zijdehoen haan+zwarte zijdehoen hen. Kleur evt. kuiken

Berichtdoor kip99 » 17 aug 2022 22:06

Hallo iedereen, ik heb een vraagje: mijn zwarte zijdehoen haan en mijn witte zijdehoen hen hebben eieren, welke kleuren kuikens kan ik dan verwachten?
Alvast bedankt!;)

kip99
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2022 20:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Witte zijdehoen haan+zwarte zijdehoen hen. Kleur evt. kuiken

Berichtdoor kip99 » 17 aug 2022 22:08

Hallo iedereen, ik heb een vraagje: mijn zwarte zijdehoen haan en mijn witte zijdehoen hen hebben eieren, welke kleuren kuikens kan ik dan verwachten?
Alvast bedankt!;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Witte zijdehoen haan+zwarte zijdehoen hen. Kleur evt. kuiken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 aug 2022 22:48

Is het wit bij zijdehoenders recessief of dominant wit?

Ik vermoed recessief, in dat geval allemaal zwarte kuikens.
In het geval van dominant wit, allemaal witte.

Dit is wel enkel als minstens 1 van beide de ouders kleurzuiver is. Als beide ouders kleuronzuiver zijn kan er ook nog 1/4 iets anders uit vallen.

Oh en als wit ook echt wit is (op basis van E). Als het vb witgetekend zilver(iets) is (of iets anders dat wit lijkt maar het genetisch niet is) , en de zwarte is niet kleurzuiver kan er nog vanalles.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten