Mijn 2 nieuwe cavia beertjes :)

Gebruikersavatar
Marijkefn
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 mei 2011 10:59
Land:
M/V: V

Mijn 2 nieuwe cavia beertjes :)

Berichtdoor Marijkefn » 21 mei 2011 09:59

Bij mijn ouders thuis heb ik altijd cavia's gehad....
Inmiddels woon ik zo'n 3 jaar op mezelf...En na
het lezen en bekijken van dit cavia forum begon
het weer te kriebelen....
Gisteren opgehaald Mik en Jop :

Afbeelding

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn 2 nieuwe cavia beertjes :)

Berichtdoor MIC » 21 mei 2011 13:22

Gefeliciteerd met je aanwinst. Leuk dat sleepje :-D
Niet gemakkelijk 2 (puber/volwassen ? ) beertjes te koppelen, maar zo te zien heb je een ruim hok en dat is veel waard en als ze nog veel lekkers krijgen en een beetje sociale karakters hebben moet het lukken.
Succes.

Gebruikersavatar
Marijkefn
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 mei 2011 10:59
Land:
M/V: V

Re: Mijn 2 nieuwe cavia beertjes :)

Berichtdoor Marijkefn » 21 mei 2011 15:34

Het zijn pubertjes...Het is inderdaad een ruim hok, en ik let natuurlijk goed op ze...
Ze hebben een klein beetje achter elkaar aangezeten en op elkaar rijden, maar geen
gepiep of gekrijs ofzo..
Ze zitten nu samen in de ren buiten, dat vinden ze nog wel erg spannend hoor :)

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn 2 nieuwe cavia beertjes :)

Berichtdoor MIC » 22 mei 2011 03:30

Een ren is super leuk met dit weertje ( zolang ze wat schaduw hebben, natuurlijk) maar als je ze net gisteren heb opgehaald is het wel beter dat ze eerst aan hun hok wennen en eerst wat uitmaken wie de leiding neemt. Het wisselen van omgeving : eerst bij fokker of opvang - dan verhuizen en een nieuw hok - en dan weer de ren ... is een beetje stressy voor hun en veel energie verliezen in aanpassing. Ze kunnen zich beter eerst 'thuis' voelen in hun nieuw hok en samen, want ieder ander hok is weer onzekerheid creëren en opnieuw beginnen met de rangorde te bepalen.
Als je de geboortedatums kent wees terug waakzaam wanneer ze tussen 7 en 9 maanden zijn, dan achten de pubers zich 'mannen' en kan alsnog samenhorigheid rond die leeftijd spaak lopen. Heel wat broertjes worden zo samen geadopteerd en loopt het maanden vrij goed tot ze plots aan die leeftijd toch uit elkaar hoeven . Wat whiepen mag, ze moeten het uitdokteren maar laat ze nooit bij elkaar als er bloed vloeide ... maar je heb al ervaring en vooral je begint al met iets dat veel waarde heeft: ruimte :-D

Gebruikersavatar
Marijkefn
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 mei 2011 10:59
Land:
M/V: V

Re: Mijn 2 nieuwe cavia beertjes :)

Berichtdoor Marijkefn » 22 mei 2011 15:21

@Mic Ja weet het was een beetje snel... Maar vond het zulks mooi weer. Heb ze na
een uurtje weer naar binnen gedaan hoor...En nu zitten ze lekker weer
samen binnen...Ik hou ze ook goed in de gaten ...Vooralsnog gaat het
goed..Ervaring met caafies heb ik wel, maar met 2 beertjes niet, dus
tips zijn welkom :)

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn 2 nieuwe cavia beertjes :)

Berichtdoor MIC » 23 mei 2011 23:30

Algemene tips: een goede dot hooi geven 3xdag, 2x/dag een mix groenten, 1x/dag korrel en om de 2 dagen een Vit C pilletje van Roter, vers water flesje. Cavia's 1x/week wegen om hun curve en evolutie op te volgen (zo zie je bij gewichtsverlies ook snel wanneer een cavia ziek is)
Vermaak: houten huisje (groot genoeg voor 2) of kartonnen doos met venster en deurtje maken.(dat bewerken ze ook graag :-D )
Kijk goed naar hun interacties. De cavia die als eerste komt eten, of de leiding neemt bij een wandeling of door de kartonnen dozen is de leider, respecteer dit ook ... als je iets te geven heb presenteer je het eerst aan diegene die de leiding heeft, als je ze beiden even op schoot neemt, neem je eerst de leider uit het hok en zet je die ook als eerste terug in het hok.
Als ze ruimte hebben en eten en vermaak dan ben je al goed op weg voor harmonie.
Ik heb hier een trio beren gehad die tegen alkaar sliepen, uitzonderlijk ja ... maar het kan !

Gebruikersavatar
dizzyke
Berichten: 207
Lid geworden op: 18 sep 2011 19:16
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn 2 nieuwe cavia beertjes :)

Berichtdoor dizzyke » 30 okt 2011 19:29

ik heb zelf ook 2 beertjes uit hetzelfde nest worden op 24 december 1 jaar.
deze gaan heel goed samen,2 dikke vriendjes :-)

christien68
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 feb 2012 10:49
Land: nederland
M/V: V
Locatie: nederweert

Re: Mijn 2 nieuwe cavia beertjes :)

Berichtdoor christien68 » 24 feb 2012 19:41

Ik heb ook altijd een beertje gehad momenteel heb ik er geen meer.Leuk cavias!
Knappe jongens.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast