'gedumpt' - Update: allen een nieuw thuis

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

'gedumpt' - Update: allen een nieuw thuis

Berichtdoor brenda17 » 30 jun 2011 17:02

Hallo

Hier op de kinderboerderij zijn er Dinsdag een heel aantal cavia's gedumpt. Natuurlijk met het zo bekende 'allergie' verhaal.
We hebben ze eerst naar het opvangcentrum gestuurd. Daarop zei ze dat ze geen 15 euro per cavia ging betalen.
Nou.. we hebben zeker 20 minuten met de mevrouw verteld dat wij geen opvangcentrum zijn. Toen we vroegen om hoeveel cavia's het ging moest ze toch een tijdje tellen. Die had jongen, en die was zwanger, en die had nog jongen.
Ik dacht bij mezelf.. als je dochter allergisch is dan ga je er toch niet mee fokken.

Dagje later stond een mooie doos met inhoud voor de poort.
Resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Twee langharige beertjes.
Afbeelding
Zilver-Agouti vrouwtje, zwanger.
Afbeelding
Zwart-agouti mannetje.
Afbeelding
Curly-achtig mannetje.

En nog een aantal jonge cavia's (mannetjes) waarbij er ééntje zit met een verlamde achterpoot.

Alle hokken zitten nu propvol. Hopelijk kunnen we goede baasjes vinden.
Laatst gewijzigd door brenda17 op 13 jul 2011 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: 'gedumpt'

Berichtdoor kippenloverken » 30 jun 2011 17:08

wat een mooie beestjes .
spijtig dat er altijd een een verhaal bijverzonnen wordt .

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: 'gedumpt'

Berichtdoor brenda17 » 30 jun 2011 17:12

Nouja, het zwangere cavia vrouwtje houden we maar omdat we niet weten of het inteelt is. Omdat er al één jonge cavia bijzit met een verlamming aan 1 poot denken we dat dat het geval toch is.

Dit gaan we mensen dus niet aan doen.

Het zijn echt prachtige beesten. Jammer genoeg zijn de meeste langharig met als gevolg.. elke dag borstelen.
We hebben al heel veel werk en dit komt er nog eens bij. Maarja, alles voor de diertjes.

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: 'gedumpt'

Berichtdoor kippenloverken » 30 jun 2011 17:17

ik zou ze wel willen opvangen maar heb nu genoeg cavia's .
en over de langharigen , ik heb de haren van mijn langharige borstelcavia afgeknipt met het warme weer.

dazzle
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mei 2011 20:41
Land: nederland
M/V: V

Re: 'gedumpt'

Berichtdoor dazzle » 30 jun 2011 21:42

makkelijke manier om eraf te komen :frown:
helaas zit mijn bejaardensoos ook vol hier

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: 'gedumpt'

Berichtdoor MIC » 30 jun 2011 22:17

Tssss ... wel een geluk dat ze koppig was en ze de dieren toch bij jullie bracht en niet in een bos dropte !!

Waar zitten jullie in Limburg ? Het zwanger zeugje kan je naar Bonnie Cavia opvang in Beringen brengen (je mag gerust zeggen dat ik het doorgaf ... of anders contacteer ik haar wel) http://www.everyoneweb.com/bonnies/
Eveneens het kereltje met verlamd pootje, als hij nog super jong is is er nog een mogelijkheid dit goed te krijgen. Is geen kwestie van doorfokken maar wel met vastzitten tijdens de bevalling.
Kan je een foto plaatsen van dit kereltje ?
Is hij nog bij mama wat weegt hij. Heeft hij nog een broertje ook ?
Onze Pacco is alleen en wie weet wil die wel een vriendje ... dus zet je foto's maar

Trouwens de dieren zien er goed uit !

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: 'gedumpt'

Berichtdoor brenda17 » 01 jul 2011 07:49

Ze zitten niet meer bij de moeder. Die zat er niet bij... er zit maar één vrouwtje bij en die is volgens ons ook zwanger (denk het toch, zat tussen allemaal mannen in de doos).

Voor de cavia met het pootje gaan we naar een opvangcentrum bellen hier in de buurt. Vragen normaal 15 euro per cavia maar ik hoop dat ze een uitzondering maken.
De eerste twee mannetjes wil iemand wel al adopteren. Die heeft gisteren opgebeld omdat ze de twee cavia's had gezien en ze had er interesse in.

De kleintjes waren eerst met zijn 6-en. Maar er zijn er nog maar 3 over. Ik heb die 3 wat overleden zijn niet gezien. De beheerder zei dat ze ook erg zwak waren. Hij had ze apart gezet en ORS gegeven. Maar de dag erna waren ze alledrie dood.

De jonge zijn trouwens allemaal mannetjes, de vrouwtjes zullen ze wel zelf gehouden hebben..

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: 'gedumpt'

Berichtdoor MIC » 01 jul 2011 13:51

De kleintjes waren eerst met zijn 6-en. Maar er zijn er 3 overleden. Hij had ze apart gezet en ORS gegeven. Maar de dag erna waren ze alledrie dood.

Tja dat is dus de reden waarom ik je Bonnie opvang doorgeef. Ik weet dat jullie uw best doen maar kennis van zaken met zwakke dieren is toch heel wat anders en veel ervaring ... de dieren ORS geven en ze apart zetten is echt onvoldoende. De dieren moeten eerst en vooral gewogen worden en goed worden ingeschat, zo'n ukjes kan je soms maar redden door ze echt 24u/24 te voeden met telkens kleine slokjes aan 1ml spuitje, met dwangvoeding Cricale care. Dikwijls moeten de luchtwegen ook direct worden aangepakt met fluimucil en ook darmen kunnen al stil liggen :puppydogeyes: Vind het jammer dat ze niet in de geschikte handen zitten ...
Naar welke opvang gaan ze dan ? De enigste CAVIAopvang is Bonnie in Beringen

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: 'gedumpt'

Berichtdoor brenda17 » 01 jul 2011 16:33

Ik denk dat 'stress' ook een grote rol gespeeld heeft. Hij zei dat ze erg zwak waren maar ik denk dat ze gewoon heel erg gestresst waren.
Onze kinderboerderij ligt namelijk vlak naast het spoor. Dieren moeten daar altijd aan wennen.
Als je van je moeder word weggepakt -> in doos met allemaal grote mannetjes gezet word -> in vreemd hok geplaatst word... en dan ook nog die trein.

Van de overige drie zijn er twee die vandaag al opgehaald zijn door iemand. Kinderen waren al jaren aan het zeuren voor een cavia, nu na 2 jaar waren ze oud genoeg om zelf verantwoordelijk te worden voor een dier.
De twee langharige beertjes worden waarschijnlijk ook geadopteerd. Maar zij wil de beslissing niet in één dag maken.

De twee zilver-agouti's wil de beheerder houden. We hebben namelijk nu ook een caviaflat van verschillende verdiepingen. Dan is die ook weer gevuld.

Maandag zal ik eens overleggen wat met het verlamde caviaatje gebeurd... misschien naar de cavia-opvang. Het diertje lijd in ieder geval niet. Kan goed leven met haar drie pootjes.

Edit: Ze wogen meer als voldoende. Alle cavia's zijn erg dik. De jongen wogen allemaal rond de 400 gram. De mannetjes wogen volgens de tabel ook meer als gemiddeld.

Wat ikzelf donderdag direct gedaan heb: nagels geknipt, tanden nagekeken, gecheckt op op luizen, gecheckt op oorschurft, gecheckt mannetje/vrouwtje, klitten weggeknipt en het gewicht gecheckt.
Alles was prima in orde (behalve de klitten en de nagels).

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: 'gedumpt'

Berichtdoor brenda17 » 04 jul 2011 19:42

Vandaag kwam weer een mevrouw vragen of we 4 beertjes wilde adopteren. Ze had haar cavia jonkies laten krijgen maar ze kreeg de beertjes niet verkocht.
Ze wilde ze aan ons 'doneren'.

Nou nee, we zitten vol :) Vakantieperiode breekt aan hé...


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten