"Luie" kippen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
EYES-T
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:38
Land:
M/V: V
Locatie: Schoten

"Luie" kippen

Berichtdoor EYES-T » 05 jul 2012 11:00

Hoi,

Eerder deze week(dinsdag) kocht ik een 3-tal legkippen van ongeveer 20 weken oud. Nu hebben die beestjes de rare gewoonte om ook in de dag uren(!) na mekaar in het slaaphok (op hooi)te zitten. Ze zitten er wel gezellig en kakelen af en toe lichtjes. Bijvoorbeeld vanmorgen zaten ze om 08h00 al (of nog?) in het slaaphok en nu is het 11h00 en er is er nog niet een die er is uit gekomen...

Ze hebben legmeel en gebroken graan ter beschikking en drinken kunnen ze op 2 manieren : gewoon een aardewerken pot met water en ook zo'n klassiek wit-rood drinkemmertje dat je moet omdraaien om dan in de rode rand het water ter beschikking te hebben. Ik heb ze totnogtoe echter niet zien drinken, maar ja, ik zit er natuurlijk ook niet de hele dag naast.

Heeft iemand van jullie hier enige verklaring voor?

Alvast bedankt voor de reacties !

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: "Luie" kippen

Berichtdoor José » 05 jul 2012 11:18

Heb je het voeren water in het nachthok staan? In dat geval buiten zetten. Dan moeten ze wel naar buiten. Hooi is niet de beste bodembedekker, probeer bijvoorbeeld eens Hennepvezel of vlas. Je hebt 1 voordeel: als ze graag binnen zitten zal daar geen bloedmijt zitten. Zijn de dieren bang voor iets? Marter, vos, kat, roofvogels etc waar door ze niet naar buiten willen? En tot slot kan het ook zijn dat ze gewoon broeds zijn/worden. Ook daar is hooi geen goede bodem voor.
Succes!

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: "Luie" kippen

Berichtdoor MIC » 05 jul 2012 11:25

Voor mij zijn het geen luie kippen maar gewoon "jonge" kippen.
Als je ze maar sinds dinsdag heb is het normaal dat ze in het "veilige" hok blijven zitten, dat zal wel veranderen na 3 dagen.

Gebruikersavatar
EYES-T
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:38
Land:
M/V: V
Locatie: Schoten

Re: "Luie" kippen

Berichtdoor EYES-T » 05 jul 2012 11:54

Water en voer staan buiten het slaaphok, dus ze moeten er wel uit.

Ik begon al te overwegen om ze uit het hok te halen, dit af te sluiten, en pas terug open te maken tegen de avond.
Of is dat misschien wat drastisch?

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: "Luie" kippen

Berichtdoor henkzeeland » 05 jul 2012 12:23

Ja, dat is te drastisch.
Geef ze de tijd om te wennen.
Kippen zijn gevoelige dieren.

Gebruikersavatar
EYES-T
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:38
Land:
M/V: V
Locatie: Schoten

Re: "Luie" kippen

Berichtdoor EYES-T » 05 jul 2012 13:09

Een mens verwacht actieve, nieuwsgierige en scharrelende kippen.

Maar ik zal inderdaad nog wat geduld moeten oefenen...

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: "Luie" kippen

Berichtdoor itam » 05 jul 2012 13:29

MIC schreef:Voor mij zijn het geen luie kippen maar gewoon "jonge" kippen.
Als je ze maar sinds dinsdag heb is het normaal dat ze in het "veilige" hok blijven zitten, dat zal wel veranderen na 3 dagen.

Mee eens.
Daarom moet je nieuwe kippen ook in het binnenhok zetten als ze aankomen. Dat is dan hun "uitgangs punt". Als ze na een paar dagen buiten aan de wandel gaan, gaan ze in de avond ook automatisch terug naar het binnenhok.

Gebruikersavatar
EYES-T
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:38
Land:
M/V: V
Locatie: Schoten

Re: "Luie" kippen

Berichtdoor EYES-T » 05 jul 2012 13:49

Dat had ik ook gedaan : ze bij aankomst in het slaaphok gezet. Daar kwamen ze vrij snel uit te voorschijn en liepen een beetje rond maar daarna gingen ze terug in het slaaphok om er dus nog amper uit te komen.

Voordeel is wel dat ik ze niet meer moet leren waar ze 's avonds moeten slapen...

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: "Luie" kippen

Berichtdoor itam » 05 jul 2012 14:02

EYES-T schreef:Voordeel is wel dat ik ze niet meer moet leren waar ze 's avonds moeten slapen...

Precies en daar gaat het ook om.
En het vaker naar buiten gaan, komt ook nog wel. Als ze er uitkomen, blijven ze misschien eerst 2 metertjes rond het hok. In de loop van tijd gaan ze overdag steeds verder van het hok. Als je pech hebt, vinden ze uiteindelijk de keuken :-) .


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 6 gasten